Tussen de kopjes de middenvoetbeentjes in de voorvoet lopen gevoelszenuwen naar de teen. In die zenuw kan een een verdikking ontstaan dat we een Morton-neuroom noemen. Een Morton-neuroom komt het vaakst voor tussen de derde en vierde teen.

Oorzaak van Morton’s Neuroom

Een Morton-neuroom onstaat meestal door lokale druk, of irritatie. Bij vrouwen komt het Morton-neuroom acht tot tien maal vaker voor dan bij mannen.

In de bal van de voet – het gebied tussen de boog van uw voet en de tenen – voelt u brandende pijn die naar de tenen uitstraalt. Daardoor kunt gevoelloosheid of een onplezierig gevoel in de tenen krijgen. In de nachtelijke uren komt pijn eigenlijk niet voor. Als u activiteiten onderneemt of simpelweg schoenen draagt, wordt de pijn meestal erger. Hardlopers kunnen pijn voelen bij het afzetten van een startblok. Schoenen met hoge hakken kunnen de klachten verergeren. Smalle, te nauwe schoenen zorgen ook vaak voor verergering: de druk op de botjes van de tenen neemt toe waardoor de zenuw meer klem komt te zitten.

De behandeling van een Morton-neuroom is relatief eenvoudig. Als u ruime, comfortabele schoenen draagt krijgt het bot in de voet de ruimte, waardoor de druk op de zenuw vermindert. Inzetstukjes of kussentjes in de schoenen helpen daarbij. Daarnaast kan de arts ontstekingsremmende medicijnen voorschrijven in tabletvorm of door een injectie in de te voet geven. In meer dan 80 procent van de gevallen zorgt een gecombineerde aanpak (schoeisel en ontstekingsremmers) voor verlichting. Als deze behandelingen niet genoeg helpen, kan de orthopedisch chirurg u adviseren over de mogelijkheden van een operatie. Daarbij wordt een deel van de zenuw verwijderd. Na de ingreep is een relatieve korte herstelperiode nodig.