Schouder

Zolang de schouder in goede conditie is, is deze vrij en pijnloos te bewegen. De schouder kan beschadigd raken door een ontsteking, slijtage of een blessure.

Anatomie van de schouder

De schouder is een complex gewricht. In het menselijk lichaam is de schouder het meest beweeglijke gewricht. Het gewricht bestaat uit drie delen, namelijk: de schouderkop, schouderkom en de rotator cuff (spieren en pezen). Om het schoudergewricht ligt een kapsel, een laagje dat de schouder stabiliteit geeft.

Aandoeningen van de schouder

klik op de aandoening voor meer informatie

AC-luxatie Schouder

De ac-luxatie van de schouder kan veroorzaakt worden door een val of een directe klap op de schouder. Het kan zich uiten in drukpijn, zwelling en een instabiel gewricht.

Artrose aan de schouder

Artrose aan de schouder kan komen door veroudering, een ongeluk of een val, maar ook een gewrichtsontsteking kan een oorzaak zijn. De klachten zijn vaak startpijn, stijfheid, bewegingsbeperking en een krakend geluid.

Gescheurde schouderpees

Een gescheurde schouderpees kan ontstaan zijn door een val. Ook herhaaldelijk kracht zetten of het uit de kom schieten van de schouder kan een oorzaak zijn. De pijn wordt vaak als dof omschreven en doet zeer met heffen van de arm. De pijn kan echter ook schietend van karakter zijn met krachtsverlies.

Schouderinstabiliteit

De schouderinstabiliteit kan ontstaan zijn door een klap tegen de schouder of een ruk aan de schouder. Een val met gestrekte arm of een overbelasting (SLAP) kan ook een oorzaak zijn. De kenmerken zijn een kloppende doffe pijn met soms een klem of een klik gevoel. Ook het uit de kom schieten of krachtsverlies kan een kenmerk zijn.

Schouderpijn of beklemming

Schouderpijn of een beklemming kan ontstaan zijn door een overbelasting tijdens het werken boven het hoofd. Maar dit kan ook ontstaan door het hebben van te zwakke spieren. Schouderpijn in rust, pijn bij het optillen maar ook stijfheid zijn de kenmerken.

Stijve schouder of frozen shoulder

De stijve schouder of frozen shoulder heeft niet een duidelijke oorzaak. Het kan gebeuren na een ongeluk of operatie, maar ook voorkomen bij schildklierproblemen of diabetes. Bewegingsbeperking en pijn bij het bewegen zijn de kenmerken.

Schouderklachten verhelpen?

Wil je meer weten over schouderklachten en behandelmethoden? Neem dan contact op met een van de fysiotherapeuten van locaties Rotterdam of Zoetermeer.