Rugpijn

Als u zonder aantoonbare ziekte of beschadiging lage rugpijn heeft, noemen we dat aspecifieke lage rugpijn. Meestal is er niets ernstigs aan de hand.

Oorzaak van rugpijn

De rugpijn is bijvoorbeeld ontstaan door overbelasting van uw rug, een verkeerde beweging of zwaar en verkeerd tillen. Ook kunt u last van uw rug krijgen door lang in een gedraaide houding te blijven of omdat u overgewicht of zeer zware borsten heeft.

Rugpijn kan een tijd aanhouden. Artsen delen rugklachten in drie fases in:

• Acute klachten: u heeft tot zes weken rugpijn
  • Subacute klachten: uw rugpijn duurt tussen de zes en twaalf weken
  • Chronische klachten: u heeft langer dan twaalf weken rugpijn.

Tijdelijke rugpijn

Over het algemeen verdwijnt acute of subacute rugpijn binnen één tot twee maanden vanzelf. Het belangrijkste advies: blijf bewegen. Als u uit angst voor de pijn minder beweegt, verzwakken uw spieren en heeft u kans dat u meer pijn krijgt.

Wie vanaf het begin actief stappen onderneemt, is eerder van de rugpijn af. Lopen is goed voor de rug, net als vaak van houding wisselen. Rugpijn verdwijnt hierdoor niet meteen, maar de pijn kan er wel door verzacht worden. Probeer aan het werk te blijven, of zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan, desnoods met aangepaste taken. U heeft verschillende mogelijkheden om de pijn wat te verlichten:

• Bij het opstaan uit bed: rol eerst op uw zij, doe dan uw benen over de rand van het bed. Ga dan pas zitten, door u met uw armen omhoog te drukken.
  • Warmte heeft een gunstig effect op rugpijn. Neem regelmatig een warme douche, of gebruik een infraroodlamp.
  • Neem gerust gewone pijnstillers, zoals paracetamol. Die verminderen de pijn, waardoor u gemakkelijker beweegt. Dat is gunstig voor de rugspieren.
Chronische rugpijn

Voor rugpijn die langer duurt dan twaalf weken, wordt bij onderzoeken vaak geen duidelijke oorzaak gevonden. Dat kan best frustrerend zijn. Toch geldt ook bij deze klachten: blijf zo normaal mogelijk bewegen, ook al heeft u pijn. Het kan zijn dat u zich steeds aanpast aan de pijn en daarmee de pijn in stand houdt zonder het te beseffen. Overleg met uw arts over hoe u uw activiteiten het best weer kunt opbouwen en hoe u kunt omgaan met pijn en beperkingen. Of over de vraag of oefentherapie, rugscholing of manipulatie (‘kraken’ door bijvoorbeeld een chirporactor) een goede optie voor u is.