Rugklachten zijn de meest voorkomende bewegingsklachten, ongeveer 80% van de volwassenen heeft wel eens last van zeurende of stekende rugpijn, met of zonder uitstraling naar bil en been. Aspecifieke rugpijn is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen van de rug, afhankelijk van hoe lang deze bestaan en hoe hevig de pijn is. Specifieke rugpijn heeft een specifieke oorzaak, dit is maar in 5% van alle rugklachten het geval.

ANATOMIE VAN DE RUG

De rug is bij de mens opgebouwd uit zeven nekwervels, twaalf borstwervels, vijf lendenwervels, vijf heiligbeenwervels en het staartbeen. De wervels zijn van elkaar gescheiden door een tussenwervelschijf of discus. De wervellichamen zijn gestapeld, waardoor de wervelbogen een buis vormen waardoor het ruggenmerg loopt. Vanuit het ruggenmerg lopen tussen de wervels door zenuwen, die bijvoorbeeld de armen en benen aansturen.

Rug anatomie

Rugaandoeningen

KLIK OP DE AANDOENING VOOR MEER INFORMATIE

Rughernia

Een rughernia kan ontstaan zijn verkeerd tillen of een ongeluk, maar ook slijtage (artrose) kan een oorzaak zijn. De klachten kunnen pijn in de benen zijn, doof gevoel of krachtsverlies. Tintelingen kunnen echter ook voelbaar zijn in de benen, voeten of tenen.

Rugpijn

Rugpijn kan veroorzaakt worden door overbelasting, verkeerde bewegingen of zwaar tillen, maar ook overgewicht of zeer zware borsten kunnen een oorzaak zijn.

Scoliose

De oorzaak van een scoliose is vaak niet helemaal duidelijk. Een afwijking van de botten, zenuwen, spieren of pezen kan een oorzaak zijn, maar ook het verouderingsproces speelt een rol. Je kunt pijn hebben van een scoliose, maar ook een bewegingsbeperking of een verminderde longfunctie.

Spondylolysthesis

Bij een spondylolysthesis is de wervelboog te zacht. Je hebt hierdoor pijn in de onderrug.

Ziekte van Scheuermann

De ziekte van scheuermann heeft een nog onbekende oorzaak. Rugpijn, een kromme rug en moeheid aan het eind van de dag zijn bekende klachten bij deze ziekte.

RUGKLACHTEN VERHELPEN?

Wil je meer weten over rugklachten en behandelmethoden? Neem dan contact op met een van de fysiotherapeuten van locaties Alpen aan den RijnRotterdam of Zoetermeer.

rug klachten fisica fysiotherapie

Onze fysio locaties