Lopersknie of Runnersknee

Aan de buitenkant van uw bovenbeen loopt een lange pees, die aan uw knie is gehecht: de tractus iliotibialis. Vlak boven de knie zit een botknobbel waar deze pees langsschuurt bij het strekken en buigen van de knie. Een andere benaming voor een Lopersknie of Runnersknee is Tractus Iliotibialis Frictiesyndroom.

Oorzaak van een Lopersknie of Runnersknee

Door het schuren kan de pees gaan irriteren of ontsteken, dat noemen we een tendinopathie. Het ontstaan van deze klachten noemen we kortweg het frictiesyndroom of een lopersknie. Meestal ontstaat de ontsteking door overbelasting.

klachten

De klachten ontstaan geleidelijk aan de buitenkant van de knie.  In het begin komt de pijn op tijdens het sporten en verdwijnt daarna vrij snel. De pijn is vaak branderig en zeurend en kan doortrekken in uw onderbeen.
Als u uw been meer belast, neemt de pijn toe. Deze kan zo ernstig worden dat u moet stoppen met sporten. U kunt ook pijn voelen als u rust. Naast pijn kunt u ook last hebben van een stijf gevoel in de ochtend of na een tijd rust. Het bewegen van uw knie wordt dan steeds moeilijker en pijnlijker.

Zijn uw klachten net begonnen, kunt u de ontsteking bestrijden met pijnstillers, rust en koelen met ijs of een ijspakking. Let op: leg de pakking of het ijs nooit direct op de huid, doe er een (natte) doek tussen. Ook kan aangepast schoeisel verbetering geven. Het lopen over een bolle weg kunt u beteren vermijden. Rek uw knie en doe oefeningen.