Knieschijfpijn of Theaterknie

De knieschijf (patella) is een stuk bot, aan de voorkant van de knie. De knieschijf zit in de grote pees van de bovenbeenspier (quadricepsspier). Deze knieschijf beweegt in een goot of groeve in het bovenbeen. De knieschijf zorgt ervoor dat de bovenbeenspierkracht wordt overgebracht. Als u knieschijfpijn (ook wel Patellofemoraal pijnsyndroom of retro patellaire chondropathie (RPCP) genoemd) heeft, dan heeft u pijn rond uw knieschijf bij bepaalde bewegingen.

Oorzaak knieschijfpijn of theaterknie

Er zijn veel verschillende oorzaken van deze klacht en de oorzaak is niet altijd bekend. Vaak ontstaat knieschijfpijn door overbelasting bij sporters of zien we het bij jonge meisjes die snel groeien. Knieschijfpijn ontstaat vaak doordat de knieschijf niet soepel door de goot of groeve van het bovenbeen loopt, maar als het ware ‘uit het spoor’ raakt.

De klachten komen geleidelijk op. U heeft pijn, vaak rondom de knieschijf,  en bij zware belasting voelt u het misschien zelfs pijn in uw knieholte. Lang zitten met een gebogen knie kan pijnlijk zijn, zoals in de auto of bioscoop (vandaar de theaterknie). Ook is belast buigen pijnlijk, zoals traplopen, fietsen of hardlopen. Als u rust houdt worden de klachten minder. Het kan zijn dat u uw knie hoort kraken.

Vaak worden de klachten minder als u uw knie rust geeft. Oefentherapie is de meest zinvolle behandeling en wordt vaak onder begeleiding van een fysiotherapeut uitgevoerd. De therapie richt zich op het beter laten “sporen”van de knieschijf en het versterken van de bovenbeenspier. Om ervoor te zorgen dat u minder pijn heeft bij het oefenen en om de knieschijf te ontlasten, kan de fysiotherapie uw knie intapen volgens een bepaalde techniek: de tape van McConell. Dat ontziet de knie en verhelpt knieschijfpijn (theaterknie).