Voet & Enkel klachten

Voet, enkel en onderbeen

De voet is een complex en veel belast lichaamsonderdeel waar bijna iedereen wel eens last van heeft. Klachten kunnen te maken hebben met ouderdom, stand, belasting, beroep of sport. Vrouwen hebben eerder voetklachten door het dragen van nauwe schoenen en hoge hakken. Blessures van de enkel ontstaan meestal na een verzwikking of verstuiking van de enkel waarbij de enkelbanden en of het kraakbeen wordt beschadigd. Meestal herstelt u vanzelf, in ongeveer 30% van de enkelblessures is verdere diagnose en behandeling nodig.

Anatomie van de voet, enkel en het onderbeen

De voet bestaat uit de voorvoet met de tenen en vijf middenvoetsbeentjes, de middenvoet en de achtervoet met voetwortelbeenderen. Het enkelgewricht bestaat uit drie botdelen: het kuitbeen (fibula), het scheenbeen (tibia) en het sprongbeen (talus). Om de enkel ligt een gewrichtskapsel. Daar omheen zorgen een aantal gewrichtsbanden en pezen voor stabiliteit van de enkel.

Aandoeningen van de voet, enkel en het onderbeen

Klik op de aandoening voor meer informatie

Achillespeesontsteking

Een achillespeesontsteking kan veroorzaakt worden door overbelasting of stijve spieren, maar ook door bijvoorbeeld suikerziekte. De klachten kunnen zich uiten in pijn na belasten net boven het hielbeen. De pijn verergert ook.

Artrose van de enkel

Artrose van de enkel kan veroorzaakt worden door het ouder worden, overbelasting of een gewrichtsontsteking. Een ongeval of trauma kan echter ook de oorzaak zijn. Startpijn, stijfheid en een bewegingsbeperking kunnen de klachten zijn bij artrose van de enkel, maar een krakend geluid kan soms ook opspelen.

Haglundse exostose van de enkel

Haglundse exostose kan veroorzaakt worden door druk op de hiel, te kleine schoenen of een te hard hielstuk. Deze klachten kunnen zich uiten in pijn aan de hiel, roodheid maar ook door zwelling.

Hallux rigidus: Artrose van de grote teen

Een verstijfde grote teen ontstaat door artrose (slijtage). De klachten kunnen zich uiten in stijfheid, pijn bij het lopen/ hardlopen/ traplopen en pijn na rust.

Hamerteen of Klauwteen

Een hamerteen of klauwteen kan veroorzaakt worden door een te strakke pees van de lange teenstrekker maar ook door het overstrekken van het gewrichtje. Je kunt hier likdoornen van krijgen en pijn onder de voorvoet.

Hielspoor en Peesplaat Ontsteking

Hielspoor en/of een peesplaat ontsteking kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een overbelasting, sport of beroep, overgewricht maar ook zeker door een verkeerd looppatroon. De klachten worden vaak aangegeven met startpijn ter hoogte van de hiel.

Morton’s Neuroom

Deze klachten kunnen ontstaan door een irritatie, een aandoening en/of buitengewone druk. Mensen klagen dan vaak over een brandende pijn aan de bal van de voet. Uitstraling naar de tenen of een doof gevoel in de tenen is ook een van de kenmerken.

Peesontsteking tendinitis

Een peesontsteking wordt vaak veroorzaakt door een overbelasting maar ook een voetafwijking of een instabiel gewricht kan de klachten veroorzaken. Pijn bij bewegen, irritatie, roodheid, zwelling maar ook een stijf gevoel zijn de kenmerken.

Platvoet

Een platvoet kan verschillende oorzaken hebben. Een verkeerde stand van de benen is er een van, verder kunnen een aangeboren afwijking of een zware voetbelasting deze klacht veroorzaken. Een verzwakking van een pees aan de binnenzijde van de enkel/voet mag zeker niet vergeten worden. De klachten uiten zich in pijn, vermoeidheid, en een uitstraling. De platvoet kan ook invloed hebben op rug-, heup- en kniepijn.

Scheefstand Grote Teen (Hallux valgus)

Scheefstand van de grote teen kan veroorzaakt worden door hoge hakken, slijtage, erfelijkheid of een voetafwijking. Deze klachten uiten zich in pijn aan de knobbel, moeie en pijnlijke voorvoet maar ook eelt onder de voet.

Verstuikte enkel

Een verstuikte enkel ontstaat vaak door het naar binnen zwikken van de voet. Zwelling aan de buitenkant van de enkel, huidverkleuring en staan op het been doet pijn bij deze klachten. De pijn verergert vaak bij het naar binnen draaien van de voet.

Voorvoetpijn (Metatarsalgie)

Eelt onder voet, slechtzittende schoenen, gescheurde band en een gewrichtsontsteking zijn oorzaken voor deze klachten. Pijn in bal van voet, pijn tussen gebied voetboog en tenen en pijn in het midden van de voet zijn uitingen van deze klacht.

Klachten verhelpen?

Onze therapeuten gaan graag met je in gesprek om te achterhalen waar je last van hebt en wat hiervoor de beste behandelmethode is. Maak vandaag nog een afspraak met Física Fysiotherapie Rotterdam of Zoetermeer.