Slijmbeursontsteking in de Knie

Een slijmbeurs is een glijlaag die ervoor zorgt dat de verschillende weefsel in het lichaam niet langs elkaar schuren. Door een slijmbeurs kan een gewricht bijvoorbeeld soepel bewegen. Een slijmbeursontsteking komt vooral voor in de schouder, de elleboog en de knie. Het kan ook in de heup voorkomen. Vooral mensen boven de 30 jaar kunnen er last van hebben.

Oorzaak Slijmbeursontsteking in de knie

Door overbelasting of  – in zeldzame gevallen – een infectie kan de slijmbeurs ontsteken: we spreken dan van bursitis.

U heeft last van pijn en stijfheid. Soms kunt u het lichaamsdeel waarin de ontsteking zit moeilijk bewegen. Ook kunt u op die plek een zwelling zien of warmte voelen. De pijn kan uitstralen naar andere delen van uw lichaam.

Behandeling hangt af van het gewricht. Meestal worden ontstekingsremmers, pijnstillers en rust voorgeschreven. In sommige gevallen geven artsen cortisoneninjecties. Heel soms wordt de slijmbeurs operatief verwijderd.

In bepaalde gevallen wordt de slijmbeursontsteking door een bacterie veroorzaakt. We spreken dan van een septisch bursitis. Die moet snel behandeld worden met antibiotica. Vaak moet de ontsteking ook operatief gedraineerd (leeg laten lopen). Wij verwijzen u in dat geval direct door naar een instelling.