Meniscusscheur of Voetbalknie

In iedere knie zit tussen het bovenbeen en het onderbeen een meniscus aan de binnenkant, en een meniscus aan de buitenkant. Een meniscus is een maanvormig schijfje van kraakbeen met een slechte doorbloeding. Hierdoor geneest een scheur in de meniscus meestal niet spontaan. Een andere bewoording voor een Meniscusscheur of Voetbalknie is Meniscuslaesie.

Oorzaak van Meniscusscheur of Voetbalknie

De binnen- of buitenmeniscus kan scheuren. Dat gebeurt meestal door de knie met kracht te verdraaien, bijvoorbeeld tijdens de sport, maar het kan ook door slijtage gebeuren. Omdat in Nederland meniscusscheuren vaak ontstaan tijdens het sporten, met name tijdens voetbal, noemen we deze blessure ook wel ‘voetbalknie’.

klachten

Een gescheurde meniscus kan flink pijn doen. U voelt de pijn aan de zijkant van uw knie waar de scheur zit. Na het scheuren van een meniscus komt er vaak vocht in uw knie, waardoor deze dikker wordt en deze zwelling kan pijn geven. Soms komt een stukje van een gescheurde meniscus klem te zitten in het gewricht, waardoor uw knie ‘op slot’ gaat. U kunt uw knie dan opeens niet meer strekken of juist niet meer buigen. Dit kan meteen na het blesseren van de knie gebeuren, maar ook enige tijd erna.

behandeling en herstel

Beweging van de knie:

Als de zwelling en de pijn meevallen en u kunt op het been staan, probeer dan gewoon te blijven bewegen. Beweging is goed voor het herstel.

Rust en oefeningen:

Neem bij veel pijn of zwelling enkele dagen rust. Voor het lopen in en om het huis kunt u krukken gebruiken. Af en toe koelen van de knie kan prettig zijn en de pijn wat verminderen. Gebruik een ijspakking, of een handdoek met ijs(klontjes) erin. Leg de pakking of het ijs nooit direct op uw huid, maar gebruik een doek als tussenlaag. Koel niet langer dan 15 minuten.

Als u uw been een tijdje minder gebruikt, wordt de bovenbeenspier (quadriceps) aan de voorkant van uw been snel dunner en zwakker. Voorkom dit door uw bovenbeenspier te oefenen:
Ga zitten met gestrekt been. Probeer nu uw gestrekte been een klein stukje op te tillen, zodat uw voet een klein beetje omhoog komt. Is dat nog te zwaar, doe dan hetzelfde maar zonder dat uw voet omhoog komt. Uw voorste bovenbeenspier spant zich dan aan. Span de spier 10 seconden aan en ontspan dan 10 seconden. Doe dit tien keer. Doe deze oefening drie of vier keer per dag.

Pijnstillers:

Als u veel pijn heeft, dan kunt u paracetamol gebruiken. Komt de pijn steeds terug, dan kunt u dit voorkomen door de pijnstiller met een vaste regelmaat in te nemen. Gebruik maximaal vier keer per dag 1000 mg paracetamol, niet langer dan een tot twee weken. Als dat onvoldoende helpt, kunt u in overleg met de dokter een andere pijnstiller proberen, zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen.

Het kan zijn dat u klachten houdt. Bijvoorbeeld dat uw knie af en toe op slot gaat bij het buigen of strekken. Soms lukt het dan de knie weer ‘los’ te krijgen door even te gaan liggen of uw been vrij te laten bungelen. Daarna kunt u gewoon weer verder bewegen.

Operatie van de knie:

Als uw knie op slot blíjft zitten, of blijft uw knie tijdens uw werk of sport pijnlijk of dik, moet u contact opnemen met een arts. Die kan via een kijkoperatie de meniscus behandelen. Soms kan de gescheurde meniscus worden gehecht. Vaker wordt de meniscus gedeeltelijk verwijderd.