Knieklachten komen heel veel voor, als gevolg van ouderdom, slijtage, belasting, aandoeningen bijvoorbeeld aan het kraakbeen of een ongeval. We gaan je meer vertellen over de anatomie van de knie en de verschillende knieklachten waar je mee te kampen kunt krijgen.

ANATOMIE VAN DE KNIE

Het kniegewricht vormt de schakel tussen het bovenbeen en het onderbeen, waarmee de knie 140° kan worden gebogen en 8° gedraaid. In het kniegewricht komen vier botten samen, het bovenbeen (femur), het onderbeen bestaand uit het scheenbeen (tibia) en kuitbeen (fibula) en aan de voorkant de knieschijf (patella). Gewrichtsbanden ofwel ligamenten versterken het kniegewricht. De binnenband (mediale band) en buitenband (laterale band) zorgen voor de zijdelingse stabiliteit. De voorste en achterste kruisband voorkomen dat het onderbeen naar voren of achteren schuift. Tussen het bolvormig kraakbeen van het bovenbeen en het platte kraakbeen van het scheenbeen zit aan de binnen- en buitenkant een maanvormig stuk kraakbeen: de binnen (mediale) en buiten (laterale) meniscus die schokken dempen.

Knie anatomie

Knieaandoeningen

klik op de aandoening voor meer informatie

KNIE ARTROSE (KRAKENDE KNIE)

Artrose (slijtage) van de knie kan veroorzaakt worden door leeftijd maar ook door overbelasting, gewrichtsontsteking, ongeval of een trauma. De klachten kunnen zich uiten in startpijn, stijfheid, bewegingsbeperking en/of een krakend geluid.

GESCHEURDE KRUISBAND (DIKKE KNIe)

Een gescheurde kruisband kan veroorzaakt worden door een onverwachte beweging of zoiets als een ongeluk. De klachten kunnen zich uiten in dingen zoals een dikke knie, veel pijn, misselijkheid, niet strekbaar kniegewricht, door de knie zakken, instabiel been en/of nauwelijks kunnen lopen.

GEWRICHTSMUIS VAN DE KNIE

Gewrichtsmuis van de knie (Osteochondritis dissecans) kan veroorzaakt worden door slijtage maar ook een verkeerde belasting kan een oorzaak zijn. Een stoornis van het bloed in het bot is ook een mogelijkheid. De klachten kunnen zich uiten door pijn, zwelling of het op ‘slot’ zitten van het gewricht.

KNIESCHIJFINSTABILITEIT

Instabiliteit van de knieschijf kan veroorzaakt worden door een val of als aangeboren afwijking ontstaan. De klachten kunnen zich uiten in pijn en een zwak gevoel in de knie.

KNIESCHIJFPIJN / THEATERKNIE

Knieschijfpijn of theaterknie kan veroorzaakt worden door overbelasting, sporten, groei (meestal jonge meiden) of een stoot/val op de knie. De klachten kunnen zich uiten in pijn rondom de knieschijf, pijn bij zitten, pijn bij het belast buigen en/of een krakende knie.

LOPERSKNIE / RUNNERSKNEE (ZEURENDE PIJN IN KNIE)

Een lopersknie of runnersknee kan veroorzaakt worden door overbelasting zoals tijden het lopen of hardlopen. De klachten kunnen zich uiten in pijn bij sporten of trap aflopen, zeurende pijn aan de buitenkant van de knie, trekt naar het onderbeen en ochtendstijfheid.

MENISCUSSCHEUR / VOETBALKNIE

Een meniscusscheur of voetbalknie kan veroorzaakt worden door slijtage of het verdraaien. De klachten kunnen zich uiten in pijn aan de zijkant, dikke knie en het op ‘slot’ schieten.

PEESONTSTEKING IN JE KNIE

Een peesontsteking kan veroorzaakt worden door overbelasting, een voetafwijking of instabiele gewrichten. De klachten kunnen zich uiten in pijn bij het bewegen, irritatie, roodheid, zwelling, knisperen en stijfheid.

Slijmbeursontsteking

Een slijmbeursontsteking kan veroorzaakt worden door overbelasting of een infectie. De klachten kunnen zich uiten in pijn, stijfheid, zwelling, warmte, pijn straalt uit en/of bewegingsbeperking lichaamsdeel.

SPRINGERSKNIE / JUMPERSKNEE

Deze blessure kan veroorzaakt worden door overbelasting van de pees, te zware oefeningen en te diep doorzakken na het springen. De klachten kunnen zich uiten in pijn aan de onderkant van de knieschijf, drukpijn en een helling op fietsen.

KNIEKLACHTEN VERHELPEN?

Wil je meer weten over knieklachten en behandelmethoden? Neem dan contact op met een van de fysiotherapeuten van locaties in Alphen aan den RijnRotterdam of Zoetermeer.

fisica knieklachten fysiotherapie

Onze fysio locaties