Hielspoor en Peesplaat Ontsteking

Spina Calcaneï en Fasciitis Plantaris

De term hielspoor wordt vaak gebruikt om diverse problemen in de hiel aan te duiden. Een hielspoor is een aanhangsel aan het hielbot dat zich gevormd heeft door kalkafzetting aan de hiel. De hielspoor zelf veroorzaakt geen pijn. Er zijn veel mensen die een hielspoor hebben, maar dit niet weten omdat deze geen pijn veroorzaakt. U heeft pas last van hielspoor als het weefsel en botvlies er omheen geïrriteerd of ontstoken raakt.

Door overbelasting wordt de vezelband of peesplaat onder de voet voortdurend uitgerekt. De aanhechting van het weefsel aan het hielbot komt hierdoor onder grote spanning te staan en het botvlies gaat irriteren of ontsteken. Door verschillende oorzaken onstaan kleine scheurtjes in de pezen. De ontsteking of scheurtjes leiden tot pijn en irritatie. Het lichaam probeert dit zelf te herstellen. Als dit proces lang duurt ontstaat er vaak na verloop van tijd een kalkspoor of botaansporing – een hielspoor. In feite is een hielspoor dus niet de aanleiding tot irritatie of pijn maar veelal het gevolg.

Oorzaak

Het ontstaan van hielspoor is moeilijk aan te wijzen. Aangenomen wordt dat de gestegen populariteit van sporten heeft geleid tot een toename van overbelastingsletsels zoals hielspoor. Ook een staand beroep, soms in combinatie met overgewicht, kan tot de aandoening hielspoor leiden. Hielspoor komt vaker voor bij 50-plussers en bij mensen met een verkeerd looppatroon (overpronatie).

Klachten

De klachten bij een hielspoor bestaan uit een nauwkeurig aan te duiden, felle pijn onder de hiel, vooral bij het opstaan in de ochtend of na langdurig zitten of staan.

Behandeling en herstel

Hielspoor problemen kunnen voorkomen worden door een aantal voorzorgsmaatregelen, zoals goed (sport)schoeisel, een goede warming-up en een goed trainingsschema. Als de blessure in een beginstadium verkeerd, koel de pijnlijke plek dan direct na de training 15 tot 20 minuten met ijs. Leg het ijs nooit direct tegen de huid aan maar zorg ervoor dat er altijd een dunne doek tussen zit. Herhaal het koelen 3 tot 5 keer per dag. Ook als de blessure langer bestaat is het nuttig de pijnlijke plek meerdere keren op een dag te koelen. Zorg ervoor dat de beginnende klachten niet verergeren door tijdelijk de training te minderen of te stoppen. De fysiotherapeut adviseert vaak eerst rekoefeningen met inlegzooltjes of steunzolen. Ook kan een ontstekingsremmer worden voorgeschreven, al dan niet in combinatie met Shockwave . Als dit niet helpt bestaat er een injectie met cortisone.