Hallux rigidus: Artrose van de grote teen

Bij een hallux rigidus staat de grote teen meestal rechtuit, voelt de teen verstijfd aan en is de functie sterk beperkt.

Oorzaak van Hallux Regidus (verstijfde teen)

Door slijtage kan uw grote teen stijf worden. Vaak heeft u dan ook botgroei of een zwelling op uw grote teengewricht. Hierdoor kunt u uw de teen niet meer zonder pijn afwikkelen.

Klachten verstijfde teen

Omdat bij hallux rigidus de teen verstijfd is, kunt u bij het lopen niet meer goed afzetten (‘afwikkelen’ van uw voet). U heeft pijn bij het lopen, hardlopen en traplopen. Vaak heeft u vooral pijn wanneer u na een tijdje rust weer gaat bewegen. In sommige gevallen staat de grote teen ook scheef.

De eerste behandeling is het aanpassen van uw schoen door de orthopedisch schoenmaker. Die aanpassing helpt de voet met het afwikkelen. Hierdoor kan de pijn verminderen of zelfs verdwijnen.

Operatie

Helpt het aanpassen van de schoen niet genoeg, is een operatie een mogelijkheid. Bij deze operatie zet de chirurg uw teengewricht vast. Die ingreep heet een arthrodese. De chirurg zet het basisgewricht van de grote teen vast met een plaatje en/of schroeven. Daardoor kan behalve de pijn ook de stand van de teen goed behandeld worden en hallux regidus (verstijfde teen) verholpen worden.