Gescheurde schouderpees

De rotator cuff bestaat uit de vier dieper liggende schouderspieren waarvan de pezen als een manchet rondom de schouderkop zitten. Deze spieren zijn belangrijk voor bewegingen (met name rotaties van de bovenarm), maar ook voor de stabilisatie van de schouderkop in de ondiepe kleineschouderkom.

Oorzaak van een Gescheurde Schouderpees

De oorzaak van het scheuren van de schouderpees kan een trauma zijn zoals een val. Als na een val er sprake is van een bloeduitstorting rond de schouder of blijvende pijn, eventueel met kr

gescheurde-schouderpees

achtvermindering, dient u erop bedacht te zijn dat één of meer pezen gescheurd kunnen zijn. Het repetitief uitvoeren van steeds dezelfde bovenhandse beweging zoals volleyballen, tennissen maar ook schilderen of veelvuldig ramen wassen zijn activiteiten die een sterke overbelasting van de pezen kunnen veroorzaken. Extreme kracht zetten op de pezen kan eveneens leiden tot een scheurvorming. Een gescheurde schouderpees komt op hogere leeftijd na een schouderluxatie (schouder uit de kom) ook nog al eens voor.

De klachten bestaan uit een vage, doffe pijn in de schouderregio. Pijn kan u ‘s nachts uit de slaap houden en verergert bij bewegen (met name heffen) van de arm. Er kan ook een schietende pijn optreden bij bepaalde bewegingen, soms gecombineerd met het gevoel dat er iets verspringt in de schouder. Draaien van de arm in zijwaarts geheven stand geeft pijn. Vaak is er uitstraling naar de nek, de bovenarm of de hand en voelt u tintelingen in de hand. De pijn wordt met name ervaren in de bovenarm. Bovenhoofdse werkzaamheden verergeren de klachten. Bij een grote scheur is er ook sprake van krachtverlies. Bij een volledige scheur is het meestal onmogelijk om uw arm naast uw lichaam op te heffen.
Aanvullend onderzoek: Meestal wordt een echo gemaakt om de diagnose te bevestigen. Soms is een MRI-scan nodig om te beoordelen welke behandeling het meest geschikt is.

Behandeling en herstel van een gescheurde schouderpees

Kleinere scheuren behoeven geen operatieve behandeling. De pijn en ontsteking kunnen bestreden worden met medicijnen. U kunt de schouder een paar dagen rust geven, eventueel met een draagdoek. Daarna moet de schouder bewogen worden om de spieren te versterken, dit kan onder begeleiding van een fysiotherapeut. Als de klachten aanhouden kan er eencorticosteroiden injectie gegeven worden. Het aantal injecties is beperkt omdat de medicatie een verzwakking van de pees kan geven wat de scheurvorming kan doen toenemen. De betrokken spier kan in conditie achteruit gaan en de scheur kan groter worden. De spier waaraan de pees vast zit kan bij afscheuring van de pees letterlijk gaan vervetten.
In het algemeen is het advies een volledig afgescheurde schouderspier te hechten. Hoe slechter de conditie van het spierweefsel, des te matiger het functionele herstel na een operatie. De prognose van een succesvolle operatie wordt op termijn slechter. Het is wel een ingreep met een langdurig herstel. Dit kan via een kijkoperatie of een open operatie zijn. Wanneer er voor een kijkoperatie wordt gekozen, kan het alsnog nodig zijn de schouder tijdens de operatie open te leggen.

Operatie van de schouderpees

Bij de schouderoperatie maakt de orthopedisch chirurg het gewricht schoon en haalt gescheurde vezels en overtollig bot weg. Soms wordt de beklemming op de rotator cuff weggenomen door bot aan de onderzijde van het uiteinde van het schouderblad te verwijderen (acromionplastiek). Indien mogelijk wordt de pees op zijn oorspronkelijke plek vast gehecht. Bij grote peesscheuren is het niet altijd mogelijk het gat te dichten en de pees terug te zetten op de oorspronkelijke aanhechting. In die gevallen wordt de pees zo ver als mogelijk teruggezet.
Bij grote scheuren waarbij de schouderspier bovendien verkort is, lukt het soms niet de rotator cuff te herstellen. Indien dit voor de operatie vermoed wordt, wordt een hersteloperatie niet ondernomen. Indien dit bij de operatie blijkt dan dient u rekening te houden met een teleurstellend resultaat en een beperkt herstel.

Herstel na de schouderoperatie

Na de operatie mag u uw arm een periode van 4 tot 6 weken niet bewegen. Na deze periode kunt u starten met revalidatie bij de fysiotherapeut. Het kan een jaar duren voordat u met normale kracht uw hand boven uw hoofd kan houden. Bij een slechte kwaliteit peesweefsel bestaat de kans dat de pees na een operatie opnieuw kan scheuren. Op welke termijn dat kan gebeuren is niet aan te geven.