AC-luxatie Schouder

Het acromio claviculair gewricht, ook het AC-gewricht genoemd, is de verbinding tussen sleutelbeen (clavicula) en acromion, een deel van schouderblad (scapula). Het A-gewricht is een belangrijk gewricht voor de beweeglijkheid van de arm en schoudergordel. Bij een AC-luxatie gaat het sleutelbeen uit de kom van het schouderblad. Een AC-luxatie is dus niet hetzelfde als een schouderluxatie ofwel een schouder uit de kom.

Oorzaak AC-Luxatie

De oorzaak is vaak een directe val op de schouder of een directe klap op de schouder. Hierbij wordt het schouderblad naar beneden gedrukt en het sleutelbeen kan deze beweging maar gedeeltelijk volgen, waardoor er een luxatie ontstaat. De ernst van deze aandoening is afhankelijk van de uitgebreidheid van de schade aan het gewrichtskapsel tussen schouderblad en sleutelbeen en de verstevigingsbanden (ligamenten).

De klachten zijn verschillend, op basis van de ernst van de aandoening:

Graad 1:

In het gunstigste geval voelt u een lichte pijn bij het bewegen van de schouder met een eventuele zwelling op de plaats van het AC-gewricht. Dit komt het meeste voor en wordt graad 1 genoemd.

Graad 2:

In het geval van graad 2 voelt u een hevige pijn ter hoogte van het AC-gewricht met een mogelijk lichte zwelling op de plaats van het AC-gewricht waar het sleutelbeen eindigt. Wanneer u op het uiteinde van het sleutelbeen drukt kan het bewegen, wat pijn doet.

Graad 3:

In het ergste geval, graad 3, heeft u waarschijnlijk uw hand onder de elleboog van de pijnlijke arm om een afhangende schouder te voorkomen. Iedere schouderbeweging doet pijn en er ontstaat een duidelijke zwelling op de plaats van het AC-gewricht. Het AC-gewricht is instabiel, het sleutelbeen staat omhoog.

Aanvullend onderzoek: Meestal wordt een röntgenfoto gemaakt om een eventuele breuk uit te sluiten.

Graad 1 en 2:

Als eerste hulp tegen de pijn en de zwelling is het aan te raden uw schouder gedurende vijftien tot twintig minuten te koelen met ijs of een ‘coldpack’. Leg het ijs niet rechtstreeks op uw huid (kans op bevriezing van de huid), maar doe er een handdoek of T-shirt tussen. Absolute rust is voor de arm echter niet nodig, maar bij hevige pijnklachten kan de arm 1 of 2 weken ondersteund worden met een draagdoek. Als het gaat, kunt u al vanaf het begin de arm steeds meer gaan bewegen, zonder deze te belasten. Wanneer dat goed gaat, kunt u de arm langzaamaan steeds meer belasten. Er zijn geen speciale oefeningen, activiteiten of bewegingen die de genezing kunnen helpen. Het normale genezingsproces duurt een tot drie maanden.

Graad 3

Meestal wordt ervoor gekozen om niet operatief te behandelen. In sommige gevallen komt u in aanmerking voor een vroegtijdige operatieve behandeling. Bij sportieve personen, mensen die zware arbeid verrichten of bij een onvoldoende goed resultaat bij aanpassingen, oefeningen en medicijnen zal een operatie overwogen worden. Bij de operatie wordt het sleutelbeen weer in zijn normale positie gebracht met behulp van synthetisch hechtmateriaal of het gebruik van een plaat of schroeven.