4 tekens dat je naar een fysio toe moet!

4 tekenen fysio nodig zoetermeer rotterdam

Wanneer was het voor het laatst dat je iemand enthousiast hoorde vertellen dat hij/zij naar de fysio moest? Mensen willen liever niet gaan, maar ze weten dat het moet voor het herstel. Soms zelfs zo snel mogelijk.

Je voelt een pop in je kuit, of een tik in je schouder en je kunt je arm niet meer optillen. Soms zit er een vertraging in het maken van een afspraak, maar de pijn is aanwezig en onmogelijk te negeren.

Voor andere problemen denken mensen niet zo snel aan fysiotherapie. De pijn is aanwezig maar acceptabel om mee te leven of helemaal niet aanwezig. Maar in beide gevallen kan een fysiotherapeut een rol spelen in het elimineren van je problemen en het voorkomen hiervan. Klinkt dit als nieuw? Dat is nou precies het punt.

4 redenen om naar de fysiotherapeut te gaan

Hieronder zie je vier redenen waarom je naar een fysiotherapeut zou moeten gaan waar je eerder niet over na dacht, tot nu!

1. Je past je bewegingen aan.

De pijn zorgt er niet voor dat je iets niet kunt doen, maar je verwacht een stijve rug na het golven dus je slaat even wat holes minder.” Je bent niet beperkt, maar toch maak je kleine aanpassingen in wat je wilt doen,” zegt Mitch, fysiotherapeut bij Física. Maar mensen willen het liefst niet naar de fysio omdat ze pijn vaak koppelen aan operaties, dat wil natuurlijk niemand. Wat mensen vaak niet begrijpen is dat pijn niet iets complex hoeft te betekenen, of dat de oorzaak niet is wat het lijkt. Voorbeeld: Je lage rug is de plek die wat beurs of vervelend is, maar het word veroorzaakt vanuit je heup of knie. ”Het lichaam is geweldig in compenseren, de plek waar je last krijgt is vaak niet de oorzaak. Een fysiotherapeut kan de oorzaak opzoeken en een plan maken om het probleem met jou op te lossen.” zegt Mitch

2. Je start een nieuw trainingsschema of je gaat trainen voor een race.

Fysiotherapie kan ook gebruikt worden om blessures te voorkomen. Dit noemen we prehab. Het bereid je lichaam voor op zwaardere of nieuwe belastingen. Marathon training is constant landen op één been, bij tennis heb je veel draaimomenten. Zelfs als je in de sportschool staat is je lichaam niet gewend aan al die belasting. Weefsel kan worden afgebroken en snel in pijn veranderen. Een fysiotherapeut van zwakke delen in de beweegketens opsporen en deze verbeteren voordat er blessures optreden.

3. Je doet er langer over om te herstellen.

Het hebben van spierpijn of beursheid mag geen verassing zijn na een lange fietstocht of voor het eerst skiën dit seizoen, maar dit moet na een paar dagen alweer verdwenen zijn. Maar activiteiten die we veel doen moet helemaal geen pijn of beursheid geven, zeker niet als het een week duurt. Tenzij er een logische verklaring voor is lijkt er meer aan de zijn met een spier, aanhechting, band of gewricht.

4. Beurs wakker worden.

Slapen is geen stressvolle activiteit. Als je een soort warming up nodig hebt in de ochtend omdat je beurs bent en er is geen aanwijsbare reden voor, zoals intense fysiotherapie, dan kan het zijn dat er meer aan de hand is. ”Een gezond lichaam hoort niet zo wakker te worden.” zegt Mitch. ”Het kan je slaap houding zijn, matras of kussen, of iets wat je gedurende de dag hebt gedaan. Een fysio kan je helpen uitzoeken waar het probleem zit.”

Dus waarom zou je naar een fysiotherapeut gaan als je geen pijn hebt? Het antwoord is simpel: preventie. Door regelmatig naar de fysiotherapeut te gaan, kun je potentiële problemen vroegtijdig aanpakken voordat ze erger worden. En als je al pijn hebt, kan een fysiotherapeut helpen om de oorzaak te vinden en een op maat gemaakt plan te maken om het probleem op te lossen.

Conclusie

Mensen denken vaak alleen aan fysiotherapie als ze pijn hebben en beperkt zijn in hun dagelijkse activiteiten. Maar fysiotherapie kan ook worden gebruikt om blessures te voorkomen en om potentiële problemen vroegtijdig aan te pakken. Door naar een fysiotherapeut te gaan, kan je een op maat gemaakt plan krijgen om het probleem op te lossen en ervoor te zorgen dat je lichaam optimaal blijft functioneren.